2M1W4xfngBE
Test av Volvo XC40
DesignenKöregenskapernaSmarta lösningarPremium-känsla
PrisetBaksidorutorna något små
95%Årets bil 2018?
Läsarbetyg 6 Röster
90%

Man skulle lätt kunna tro att nya Volvo XC40 (2018) är en förminskad version av de större SUV:arna XC90 och XC60 men vi vill påstå att XC40 är bra mycket mer än så och en helt egen bil. XC40 är visserligen en kompakt lyx-SUV men bygger på den helt nya CMA-plattformen (CMA står för Compact Modular Architecture) som är Volvos nyutvecklade och moderna plattform och som ska användas för fler drivlinor för deras mindre 40-bilar framöver.

Nya XC40 är i själva verket inte så himla liten heller, endast ca 25 cm kortare än XC60 men designen är så mycket popigare och är kanske ännu vassare än de större bilarna så det är minst sagt ett kaxigare småsyskon i Volvos SUV-familj. Det märks att Volvo satsar på en yngre målgrupp med XC40 eller vad sägs om lava-orangea ryamattor mattor som klättrar upp i dörrsidorna och trådlös mobilladdning. Färgskalorna bygger även på skarpa kontraster och vi gillar särskilt promo-bilens kulörer i vitt med svart kontrasttak. Ytterligare en grej som vi undrar varför inte fler biltillverkare har anamat är den lilla men innovativa skräpkorgen mellan framsätena, praktiskt och smart på en och samma gång.

Jämfört med XC60/90 är vissa material något enklare, konstigt vore det annars med tanke på det lägre priset, men XC40 andas fortfarande kvalité och lever upp till sin premium-stämpel. Några exempel på detta är ventilationsutsläppen (fram och bak) samt den stora pekskärmen.

Roliga köregenskaper hos Volvo XC40

Köregenskaperna är riktigt bra och styrningen i särskilt R-Design-chassi är nästan i klass med XC60. Bilen svarar kvickt och är med sitt mindre format lättkörd även i trånga utrymmen. Det är en riktig city-cruiser och kul att köra. Vi vågar nästan påstå att den är mer underhållande att köra än XC60/90. Stolarna är riktigt sköna och påminner en hel del om stolarna i de större modellerna. Det är gott om förvaringsfack (till exempel i sidodörrarna) och en hel del smarta lösningar. Den åttastegade växellådan tar hand om kraften oavsett om du väljer diesel och bensin-varianten. Båda varianterna har även mekanisk fyrhjulsdrift.

Teknisk hög nivå och nya säkerhetslösningar

Tekniken i bilen håller en hög nivå. 360-kameran är en snygg lösning och mycket användbar. De nya körlägena kan anpassa bilen för olika situationer med hänsyn till styrning, respons, fyrhjulsdriftinställning och eco-funktioner. I eco-läget påverkas den adaptiva farthållaren så att den inte reagerar lika snabbt. Filkörningsassistenten har tack vare en ny leverantör av styrutrustning förfinats ytterligare. Pilot Assist finns som tillval till XC40. Säkerheten är såklart viktig (det är ju ändå en ny Volvo) och med autobroms även när bilen backar och smarta tillval som att till exempel säkerhetsbältena dras åt automatiskt innan en förmodad krock bakifrån.

Motor-alternativ och priser

Två modeller av XC40 erbjuds vid lansering, nämligen XC40 D4 med 190 hk samt XC40 T5 med 247 hk. Instegspriset för den billigaste modellen är 398.900 kr och då får man en så kallad XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition.

Om du som oss föredrar en Volvo XC40 D4 AWD i R-Design får betala från 420.900 kr. Föredrar man bensinmotorn T5 blir utgångspriset 416.900 kr för en XC40 T5 AWD Momentum Intro Edition. Samma drivlina med R-Design blir ännu svettigare med start från 438.900 kr.

Men det går att komma billigare undan om du orkar vänta till efter årsskiftet då det kommer fler versioner med mindre effektstarka motorer, manuell växellåda och även framhjulsdrift i form av T3, T4 och D3 modeller. Senare under 2018 planeras även en hybridmodell med trecylindrig bensingturbo och elmotor. Läs mer längre ned i testet för fler specifikationer för de olika varianterna.

Kan bli Årets bil 2018

Volvo XC40 kan bli Årets Bil i världen. Bilen är nämligen en av sju finalister till priset ”World Car of the Year” som är ett av bilbranschens mest prestigefyllda utmärkelse. Oavsett om de vinner tävlingen lär nya XC40 bli en förmodad storsäljare. Förutom Volvo XC40 är de andra finalisterna (i bokstavsordning); Alfa Stelvio, Audi A8, BMW 5-serie, Citroën C3 Aircross, Kia Stinger och Seat Ibiza. Den slutliga vinnaren i Car of the Year 2018 presenteras i samband med bilsalongen i Genève i mars 2018.

Care by Volvo: Prenumerera på en Volvo XC40 från 6.399 kr/månad

Med nya XC40 har Volvo introducerat ett nytt sätt att äga bil. Care by Volvo innebär en månadsavgift och när abonnemangstiden löper ut lämnas bilen tillbaka. XC40 kostar från 6.399 kronor/månad. I priset ingår bland annat en maximal körsträcka på 1 500 mil per år, garanti, försäkring, rabatt på hyrbil, några gratisresor hos bilpoolen Sunfleet och varor du beställt på internet kan levereras direkt i bakluckan (via . För just XC40 ingår även vinterdäck, däckhotell, ett reparationsavtal och möjlighet att dela bilen med andra utan nyckel – lånaren låser upp bilen med Volvo On Call-appen.

Leveranstid för XC40

Geelys produktion av Volvo XC40 kommer att starta i Belgien under hösten 2017 och de första svenska kunderna kan räkna med att få sina bilar i början av 2018.

Sammanfattning: Test av Volvo XC40

Wow, vi älskar verkligen nya Volvo XC40. Den är riktigt snygg att kolla på med tuff design men ännu roligare att köra och passar storstadsfamiljen perfekt. Även dig som hela ditt liv kört en Volvo V70 kommer uppskatta det stora bagageutrymmet och köregenskaperna i XC40. Priset är i saftigaste laget även för en premium-SUV i det mindre formatet, men den nya prenumerationsmöjligheten gör det möjligt för många att få köra denna bil som nästa år har stora chanser att ta hem priset Årets bil 2018. En riktigt bra, snygg och kul bil som lär bli en storsäljare.

Fakta Volvo XC40

Fakta Volvo XC40 T5

Mått och vikt

Längd 443 cm
Bredd 186 cm
Höjd 165 cm
Hjulbas 270 cm
Tomvikt 1684 kg

Motor och drivlina

Motor 4-cyl bensin, 1.969 cc, turbo
Max effekt 247 hk vid 5.500 varv/min
Max vridmoment 350 Nm vid 1.800–4.800 varv/min
Transmission 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift

Prestanda, förbrukning och miljö

Acc 0–100 km/h 6,5 sekunder
Toppfart 230 km/h
Förbr bl körn 7,2 l/100 km
CO2-utsläpp 164 g/km

Rekommenderade cirkapriser

Volvo XC40 D4 AWD Momentum från 398.900 kr
Volvo XC40 T5 AWD Momentum från 416.900 kr

Källa: Volvo Cars

Volvo XC40 videos

Volvos reklamfilm för nya XC40

En till film med XC40

Guidad visning av XC40

Modeller och priser för XC40 vid lansering

Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition

  • Fyrcylindrig dieselmotor, 190 hk, 400 NM och fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h på 7,9 sekunder / toppfart 210 km/h
  • Bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km (enligt NEDC) / 6,3 enligt WLTP
  • CO2-utsläpp: 131/166 g/km (NEDC/WLTP)
  • Dragvikt: 2100 kg
  • Pris: 398.900 kr

Volvo XC40 D4 AWD R-Design

  • Fyrcylindrig dieselmotor, 190 hk, 400 NM och fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h på 7,9 sekunder / toppfart 210 km/h
  • Bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km (enligt NEDC) / 6,3 enligt WLTP
  • CO2-utsläpp: 131/166 g/km (NEDC/WLTP)
  • Dragvikt: 2100 kg
  • Pris: 420.900 kr

Volvo XC40 T5 AWD Momentum Intro Edition

  • Fyrcylindrig bensinmotor, 247 hk, 350 Nm och fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h på 6,5 sekunder / toppfart 230 km/h
  • Bränsleförbrukning: 7,2 l/100 km (enligt NEDC) / 8,3 enligt WLTP
  • CO2-utsläpp: 164/189 g/km (NEDC/WLTP)
  • Dragvikt: 2100 kg
  • Pris: 416.900 kr

Volvo XC40 T5 AWD R-Design

  • Fyrcylindrig bensinmotor, 247 hk, 350 Nm och fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h på 6,5 sekunder / toppfart 230 km/h
  • Bränsleförbrukning: 7,2 l/100 km (enligt NEDC) / 8,3 enligt WLTP
  • CO2-utsläpp: 164/189 g/km (NEDC/WLTP)
  • Dragvikt: 2100 kg
  • Pris: 438.900 kr
Inga fler artiklar